Powraca fundusz sołecki

image_pdfimage_print

Widząc rosnące zaangażowanie mieszkańców w różnego typu inicjatywy społeczne oraz dostrzegając potrzebę ich wsparcia na najbliższej sesji Rady Miejskiej w Bychawie (28 marca 2019 roku) burmistrz Bychawy Janusz Urban zaproponuje radnym do przegłosowania uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie środków stanowiących fundusz sołecki w budżecie Gminy Bychawa na rok 2020.

W przypadku gdy radni przyjmą powyższą uchwałę burmistrz Bychawy Janusz Urban będzie dążył do uruchomienia w 2020 roku budżetu obywatelskiego, który jest miejskim odpowiednikiem funduszu sołeckiego. Budżet obywatelski będzie dawał mieszkańcom Bychawy możliwość, podobnie jak w przypadku społeczności wiejskich, realizacji przedsięwzięć, które będą służyć zaspokojeniu ich potrzeb i oczekiwań.

Czym jest fundusz sołecki?

Fundusz sołecki stanowią środki wyodrębnione z budżetu gminy, zagwarantowane na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców. Podstawą prawną jego funkcjonowania jest ustawa o funduszu sołeckim.

Aby sołectwo otrzymało pieniądze, rada gminy musi podjąć uchwałę o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego do 31 marca roku poprzedzającego rok, w którym wydatkowane zostaną środki. Pieniądze te są wyodrębniane z budżetu gminy, zaś kwota przypadająca na dane sołectwo obliczana jest na podstawie wzoru przedstawionego w ustawie. Kwoty dla poszczególnych sołectw przedstawia burmistrz do 31 lipca roku poprzedzającego rok, w którym poniesione zostaną wydatki. Wyodrębnienie funduszu nie jest obowiązkiem.

O tym na co zostaną przeznaczone środki w sołectwie decydują jego mieszkańcy w trakcie zebrania wiejskiego. Projekt wniosku dotyczący funduszu sołeckiego może złożyć sołtys, rada sołecka lub 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Uchwała zebrania wiejskiego dotycząca wniosku musi zostać dostarczona burmistrzowi do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym poniesione zostaną wydatki. Aby przedsięwzięcie mogło być zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego, musi spełniać trzy warunki:

  • służyć poprawie życia mieszkańców
  • należeć do zadań własnych gminy
  • być zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Aby wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego był poprawny, musi zawierać:

  • wskazanie przedsięwzięć do realizacji na terenie danego sołectwa;
  • oszacowanie kosztów realizacji planowanych przedsięwzięć;
  • koszty przedsięwzięć muszą mieścić się w limicie środków przeznaczonych dla danego sołectwa;
  • uzasadnienie, w którym należy przede wszystkim wskazać w jaki sposób realizacja danego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa.

Wniosek ponadto musi być złożony we właściwym terminie (do 30 września każdego roku na rok następny). Jeśli burmistrz uzna, że wniosek nie spełnia powyższych wymogów, w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania informuje o tym sołtysa. Sołtys może w ciągu 7 dni podtrzymać wniosek sołectwa. Jeżeli wniosek zostaje zaakceptowany, rada gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy. Przedsięwzięcia finansowane ze środków funduszu sołeckiego są wykonywane w ramach budżetu gminy i ich przyjęcie do realizacji, a następnie wykonanie odbywa się w oparciu o ogólnie obowiązujące przepisy dotyczące gospodarki finansowej gminy.

(materiał opracowano na podstawie: www.wikipedia.org)