Powraca fundusz sołecki

Widząc rosnące zaangażowanie mieszkańców w różnego typu
inicjatywy społeczne oraz dostrzegając potrzebę ich wsparcia na najbliższej sesji
Rady Miejskiej w Bychawie (28 marca 2019 roku) burmistrz Bychawy Janusz Urban
zaproponuje radnym do przegłosowania uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na
wyodrębnienie środków stanowiących fundusz sołecki w budżecie Gminy Bychawa na
rok 2020.

W przypadku gdy radni przyjmą
powyższą uchwałę burmistrz Bychawy Janusz Urban będzie dążył do uruchomienia w
2020 roku budżetu obywatelskiego, który jest miejskim odpowiednikiem funduszu
sołeckiego. Budżet obywatelski będzie dawał mieszkańcom Bychawy możliwość,
podobnie jak w przypadku społeczności wiejskich, realizacji przedsięwzięć,
które będą służyć zaspokojeniu ich potrzeb i oczekiwań.

Czym jest fundusz sołecki?

Fundusz sołecki stanowią środki wyodrębnione z budżetu
gminy, zagwarantowane na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia
mieszkańców. Podstawą prawną jego funkcjonowania jest ustawa o funduszu
sołeckim.

Aby sołectwo otrzymało pieniądze, rada gminy musi podjąć
uchwałę o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego do 31 marca roku poprzedzającego
rok, w którym wydatkowane zostaną środki. Pieniądze te są wyodrębniane z
budżetu gminy, zaś kwota przypadająca na dane sołectwo obliczana jest na
podstawie wzoru przedstawionego w ustawie. Kwoty dla poszczególnych sołectw
przedstawia burmistrz do 31 lipca roku poprzedzającego rok, w którym poniesione
zostaną wydatki. Wyodrębnienie funduszu nie jest obowiązkiem.

O tym na co zostaną przeznaczone środki w sołectwie decydują
jego mieszkańcy w trakcie zebrania wiejskiego. Projekt wniosku dotyczący
funduszu sołeckiego może złożyć sołtys, rada sołecka lub 15 pełnoletnich
mieszkańców sołectwa. Uchwała zebrania wiejskiego dotycząca wniosku musi zostać
dostarczona burmistrzowi do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym
poniesione zostaną wydatki. Aby przedsięwzięcie mogło być zrealizowane w ramach
funduszu sołeckiego, musi spełniać trzy warunki:

  • służyć poprawie życia mieszkańców
  • należeć do zadań własnych gminy
  • być zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Aby wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego był
poprawny, musi zawierać:

  • wskazanie przedsięwzięć do realizacji na terenie
    danego sołectwa;
  • oszacowanie kosztów realizacji planowanych
    przedsięwzięć;
  • koszty przedsięwzięć muszą mieścić się w limicie
    środków przeznaczonych dla danego sołectwa;
  • uzasadnienie, w którym należy przede wszystkim
    wskazać w jaki sposób realizacja danego przedsięwzięcia przyczyni się do
    poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa.

Wniosek ponadto musi być
złożony we właściwym terminie (do 30 września każdego roku na rok następny).
Jeśli burmistrz uzna, że wniosek nie spełnia powyższych wymogów, w ciągu 7 dni
od dnia jego otrzymania informuje o tym sołtysa. Sołtys może w ciągu 7 dni
podtrzymać wniosek sołectwa. Jeżeli wniosek zostaje zaakceptowany, rada gminy
podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu
sołeckiego do budżetu gminy. Przedsięwzięcia finansowane ze środków funduszu
sołeckiego są wykonywane w ramach budżetu gminy i ich przyjęcie do realizacji,
a następnie wykonanie odbywa się w oparciu o ogólnie obowiązujące przepisy
dotyczące gospodarki finansowej gminy.

(materiał opracowano na podstawie: www.wikipedia.org)